E – dowód. Wszystko co należy o nim wiedzieć!

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego. Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.

Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.

WAŻNE! Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami. e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty) oraz elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).

Wnioski o wydanie e-dowodu można składać od 4 marca 2019 r. Wszystkie dowody, które będą wydane na podstawie wniosków złożonych po tym terminie, będą mieć warstwę elektroniczną. Jeśli dotychczasowy dowód osobisty jest nadal ważny, nie ma obowiązku jego wymiany. Proces wymiany dowodów będzie rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 r. Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego na e-dowód będzie bezpłatna.

Wniosek o dowód z warstwą elektroniczną będzie można składać:

  • w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,
  • przez Internet (więcej informacji na: obywatel.gov.pl).

Od 4 marca nieznacznie zmieni się dotychczasowy formularz wniosku. Zostanie poszerzony o możliwość wskazania nowych powodów ubiegania się o dowód osobisty oraz o sekcję z pytaniem o zgodę wnioskodawcy na zamieszczenie w dowodzie certyfikatu podpisu osobistego. Przy składaniu wniosku online warto zapoznać się wcześniej z wymogami, jakie powinno spełniać zdjęcie (załączanie niepoprawnie wykonanego zdjęcia to najczęstszy błąd).

WNIOSEK DO POBRANIA  →

Każdy rodzic, opiekun prawny lub kurator może wnioskować o e-dowód dla dziecka lub podopiecznego. Jeśli utracimy czasową kontrolę nad swoim dokumentem (nie wiemy gdzie jest nasz e-dowód, ale mamy nadzieję, że jeszcze go znajdziemy), wówczas można go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie zawieszenie nie zostanie cofnięte, to e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli natomiast zawieszenie zostanie wycofane, e-dowód będzie znowu ważny. Wniosek o zawieszenie/odwieszenie dowodu można złożyć w dowolnym urzędzie gminy lub przez Internet.

Funkcje e-dowodu:

Profil osobisty – to zestaw danych zawierający imię (imiona), nazwisko, obywatelstwo, numer PESEL oraz datę i miejsce urodzenia.

Podpis osobisty – to zaawansowany podpis elektroniczny.

Dokument podróży – w warstwie elektronicznej e-dowodu znajdują się dane jego posiadacza, w tym fotografia zapisana w wersji elektronicznej jako zdjęcie biometryczne.

Podpis kwalifikowany w e-dowodzie – jeśli obywatel będzie chciał skorzystać z podpisu elektronicznego to będzie mógł wykorzystać do tego e-dowód. Wówczas trzeba będzie udać się do dostawcy podpisu kwalifikowanego, który ‘wgra’ podpis do dowodu.

Potwierdzanie obecności e-dowodem – przy użyciu certyfikatu obecności będzie można potwierdzić swoją obecność w określonym miejscu i czasie.

Jak używać e-dowodu?

Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego będzie możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). Kody te można ustalić w urzędzie przy odbiorze dowodu osobistego lub w innym, dowolnie pasującym momencie w dowolnym urzędzie miasta/gminy. Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu obywatel.gov.pl) niezbędne jest posiadanie czytnik do e-dowodu oraz zainstalowanego oprogramowania do obsługi e-dowodu. Urządzenie powinno być zgodne ze specyfikacją, która jest dostępna na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W przyszłości planowane jest, by rolę czytników mogły pełnić smartfony z rozbudowaną funkcją NFC oraz zainstalowaną specjalną aplikacją.

Logowanie do e-usług przy użyciu e-dowodu.

Aby potwierdzić tożsamość w systemie teleinformatycznym, w którym udostępniania jest usługa elektroniczna:

Krok 1: Należy położyć e-dowód na czytniku

Krok 2: W oknie oprogramowania dowodu trzeba wpisać numer CAN

Krok 3: w oknie przeglądarki lub na czytniku (zależy jakie urządzenie jest używane) należy wpisać 4-cyfrowy kod PIN 1

Zmiana kodów PIN

Aby dokonać zmiany kodu PIN, musisz posiadać oprogramowanie do obsługi e-dowodu oraz czytnik. Konieczne jest podanie dotychczasowego kodu PIN, a następnie podanie nowego kodu PIN i powtórzenie go. Kod PIN1 posiada 4 cyfry, a kod PIN2 6 cyfr. Zmiany kodu PIN można dokonać również w dowolnym urzędzie gminy

Kod PUK – używanie, utrata kodu

Podczas odbioru e-dowodu każdy posiadacz dowodu osobistego mający powyżej 13 lat otrzyma kopertę z kodem PUK. Służy on do odblokowania możliwości korzystania z funkcjonalności e-dowodu w przypadku zablokowania kodów PIN1 lub PIN2. Po trzykrotnym wpisaniu nieprawidłowego kodu PIN1 lub PIN2, funkcjonalność odpowiednio profilu osobistego lub podpisu osobistego zostaje zablokowana. Trzeba wtedy za pomocą kodu PUK odblokować powyższe funkcjonalności poprzez ustalenie nowych kodów PIN1 lub/i PIN2. Można to zrobić w domu, przy użyciu oprogramowania do obsługi e-dowodu. Umożliwia ono również zmianę kodów PIN. Odblokowania kodów PIN i certyfikatów można dokonać również w urzędzie gminy.

W przypadku, gdy zagubimy swój kod PUK, który jest niezbędny do odblokowania certyfikatów, będziemy mógł odblokować funkcjonalności e-dowodu (zmienić kody PIN) w urzędzie gminy. Jednak po zablokowaniu danego certyfikatu i po zablokowaniu kodu PUK poprzez trzykrotne błędne wpisanie go, certyfikat ten zostanie trwale zablokowany i nie będziesz można z niego skorzystać. Będzie można korzystać z drugiego certyfikatu o ile będziemy pamiętać do niego kod PIN. Certyfikat potwierdzenia obecności, niewymagający PIN, będzie nadal aktywny. Warstwa graficzna pozostanie ważna. W przypadku, gdy będziemy chcieli jednak korzystać z trwale zablokowanego certyfikatu, konieczna będzie wymiana e-dowodu.

Bardziej szczegółowe informacje na temat e-dowodu i jego funkcjonalności będzie można uzyskać na stronie e-dowod.gov.pl oraz dzwoniąc na specjalnie uruchomioną dla obywateli infolinię pod nr tel. 22 250 01 15, która będzie czynna w dni powszednie w godz. 7.00 – 19.00 do 31 maja 2019 r.

sponsorzy