Śladami historii

Wycieczka emerytów ze ZERiI w Wisznicach w dniach 1 – 4.09 2011 r.

Trasa: Wisznice- Sandomierz- Bochnia- Kraków- Szaflary- Zakopane- Łagiewniki- Wisznice.

Kierownik wycieczki: Aleksander Szołucha

1.09.2011 – Wyjazd o godzinie 6,00 z Wisznic. Zatrzymujemy się w Sandomierzu, jednym z najstarszych i najważniejszych historycznie miast Polski. Wchodzimy do kościoła św. Jakuba zaliczanego do najwyższej klasy obiektów sakralnych na terenie Polski. Z zainteresowaniem słuchamy relacji księdza i podziwiamy wnętrze kościoła. Dalej idziemy do katedry. Bogata dekoracja i wyposażenie wnętrza. Gotycka budowla ze sklepieniem krzyżowo-żebrowym. Ołtarze i portale wykonane z czarnego marmuru – ozdobione marmurem różowym. Na ścianach przepiękne obrazy. Bogata dekoracja rzeźbiarska.

Następnym punktem wycieczki jest kopalnia soli w Bochni. O godzinie 14,30 zjeżdżamy z przewodnikiem pod ziemię. Trasa turystyczna zachwyca niepowtarzalnymi wyrobiskami, kaplicami, oryginalnymi rzeźbami wykutymi w skałach solnych. Przeżywamy niezwykłą podróż podziemną kolejką. Jedziemy na obiadokolację i kwaterujemy się w PTSM w Krakowie.

Galeria >>>

2.09.2011 - O godzinie 8,00 jesteśmy przy Kościele Mariackim. Jest on największym i najważniejszym kościołem Krakowa. Należy do najbardziej znanych zabytków Krakowa i Polski. Wchodzimy do środka małymi grupkami. Wnętrze zdobi polichromia zaprojektowana przez Jana Matejkę. Nawa główna nakryta jest sklepieniem krzyżowo-żebrowym. Znajdujący się w prezbiterium ołtarz wykonany przez Wita Stwosza jest jednym z najwybitniejszych dzieł sztuki rzeźbiarskiej w Europie. W skupieniu oglądamy i podziwiamy wnętrze.

Sukiennice – Ośrodek średniowiecznego handlu ( znajdują się w centralnej części Rynku Głównego). We wnętrzu są dwa rzędy kramów, głównie z biżuterią, pamiątkami i rękodziełem. Ceny dla wybranych ( nie bardzo zachęcają do kupna).

Spacerkiem idziemy na Wawel – największy pomnik historii, tradycji kulturowej i religijnej narodu polskiego oraz elementu dziedzictwa światowego. Zwiedzamy zamek królewski: reprezentacyjne komnaty królewskie, skarbiec koronny i zbrojownię. Nie potrzeba nam przewodnika. Nasz kierownik wycieczki Aleksander Szołucha ma dużą wiedzę historyczną i rolę przewodnika pełni znakomicie.

Po krótkiej przerwie na kawę i ciastko wsiadamy do autokaru i jedziemy do Szaflar – term Podhalańskich.

Wspaniałe baseny wewnętrzne i zewnętrzne z trzytorową zjeżdżalnią, urządzeniami do hydromasażu, siatką do ,,wspinaczki" .Woda termalna jest wodą zminerali- zowaną, działająco leczniczo.

Różnorodność atrakcji zapewniła nam miło spędzony czas i poprawiła samopoczucie. Osobom przeżywającym jesień życia termy odjęły parę lat. Dzień ten był dość wyczerpujący, jedziemy więc do Białego Dunajca na obiadokolację i nocleg.

3.09.2011 Zakopane. W umówionym miejscu czeka na nas przewodnik. Zwiedzanie rozpoczynamy od miejsc sakralnych.

1. Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej – votum wdzięczności za ocalenie życia Ojca Świętego Jana Pawła II po zamachu w 1981 roku.
  2. Kaplica Niepokalanego Serca Maryi z 1951 r – znajduje się w niej historyczna figura Matki Bożej Fatimskiej.
  3. Kościół pod wezwaniem Świętej Rodziny ( 1877 – 1896) najstarszy drewniany kościół w Zakopanem.
  4. Cmentarz na Pęksowym Brzysku – spoczywają tu ludzie wpisani w kulturę i historię Zakopanego.
  5. Kaplica Najświętszego Serca Pana Jezusa – Jaszczurówka wykonana z drewna w stylu zakopiańskim.

Jedziemy teraz zobaczyć Gubałówkę. Wjeżdżamy na górę kolejką linową. Część osób idzie grzbietem do zjazdu krzesełkowego na Butorowy Wierch, część decyduje się schodzić z góry pieszo. Z Gubałówki roztacza się przed nami wspaniała panorama Tatr, widać podhalańskie wioski, kotlinę zakopiańską. Wrażenia zapadną na długo w pamięci.

Jest rzeczą niemożliwą być w Zakopanym a nie zobaczyć skoczni narciarskiej na której skakał Adam Małysz.

Wielka Krokiew jest największą i najstarszą naturalną skocznią narciarską. Z biciem serca wjeżdżamy wyciągiem krzesełkowym na samą górę. Z góry wygląda wszystko inaczej. Jesteśmy pod wrażeniem jej wielkości. Wracamy tym samym wyciągiem.

W tym dniu wycieczka zbliża się ku końcowi, ale chwila relaksu by się przydała. Jedziemy więc jeszcze raz na baseny termalne do Szaflar.

4.09.2011 Dzień powrotu do domu. Po drodze wstępujemy do Łagiewnik - Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W okresie międzywojennym żyła tu i zmarła siostra Faustyna Kowalska. Uczestniczymy we Mszy Świętej, potem wstępujemy do nowego kościoła Bazyliki, zwiedzamy kaplice. Po krótkich indywidualnych modlitwach wracamy do autokaru i jedziemy do domu.

Mieliśmy cztery dni niezapomnianych wrażeń. Zobaczyliśmy wiele pięknych miejsc i obiektów. Długo będą w pamięci uczestników wycieczki.