Odkrywamy piękny wschód

Chociaż mieszkamy na wschodzie Polski, nie znamy jeszcze całego jej piękna. Tym razem wybraliśmy się na północno-wschodnie tereny, gdzie łączą się tradycje katolickie, prawosławne, tatarskie i judaistyczne.

W dniach27,09-29,09,2012 31-osobowa grupa seniorów wyruszyła autokarem na wycieczkę.

Pierwszy przystanek:
Grabarka – ze względu na dość wczesna porę ( brama była zamknięta) Górę Krzyży obejrzeliśmy z daleka.

Hajnówka – przejażdżka kolejką wąskotorowa w Puszczę Białowieską. Puszcza dzika, urzekająca, jedyna zachowana w tak niepowtarzalnej formie.

Białowieża - ,,Szlak dębów królewskich". Od dębu do dębu prowadzi ścieżka. Przy każdym ustawiona tabliczka dotycząca wieku, wymiarów oraz imienia. Zadziwiający wiek dębów od 300 do 500 lat.
"Rezerwat Żubrów" – oglądamy tutaj nie tylko żubry ale i łosie, jelenie, sarny, dziki, żubronie.

"Muzeum Przyrodniczo-Leśne" – Piękne ekspozycje przedstawiające florę i faunę Białowieskiego Parku narodowego.

Pierwszy dzień wycieczki kończymy obiadokolacją i zakwaterowaniem w Domu Nauczyciela w Hajnówce.

Galeria >>>

Drugi dzień wycieczki:

Kruszyniany – Zwiedzamy meczet i czynny obecnie cmentarz muzułmański- mizar. Zadajemy pytania oprowadzającemu odnośnie kultury i tradycji tatarskiej. Opowiada ciekawie i z humorem.

Sokółka - wstępujemy do kościoła na krótka modlitwę. Ksiądz tejże parafii udziela prelekcji ustnej i filmowej odnośnie objawienia na Hostii.

Święta Woda – Wchodzimy na górę krzyży. Chwila skupienia, czytamy napisy z intencjami. Panuje tu głęboka cisza, tylko wiatr porusza małymi krzyżykami. Napełniamy butelki woda z cudownego źródełka.

Supraśl - Muzeum Ikon – utworzone na terenie prawosławnego monastyru. Wystawa , około 300 ikon, wzbogacona oprawą świetlną i dźwiękową wprowadza nas w nastrój i pomaga zrozumieć rolę ikony w prawosławiu.

Mija drugi dzień zwiedzania. Udajemy się do Schroniska PTSM w Supraślu na obiadokolację i nocleg.

29,09,2012 sobota : po śniadaniu jedziemy w dalszą drogę.

Białystok – przy Pałacu Branickich zachwycamy się pięknymi ogrodami. Potem wchodzimy do Katedry a następnie do cerkwi prawosławnej.

Choroszcz - Muzeum Wnętrz Pałacowych – mieści się w dawnym letnim pałacu hetmana Jana Branickiego. Urzekają nas piękne meble, eksponaty i dokumenty związane z historia pałacu i jego właścicieli.

Tykocin - Zamek – zrekonstruowany na fundamentach XVI- wiecznego zamku królewskiego króla Zygmunta Augusta. Oglądamy wystawę poświęcona historii Zamku i Tykocina, dziedziniec i wnętrza zamkowe.

Synagoga – jedna z najstarszych Synagog w Polsce. Od 1977 r. stanowi siedzibę Muzeum Kultury Żydowskiej. Posiada bardzo bogatą ekspozycje przedmiotów związanych z kultura żydowską.

Być w Tykocinie i nie zajrzeć do żydowskiej restauracji ,,Tejsza" to błąd. Wchodzimy do świata innych smaków, aby spróbować kuchni żydowskiej. Obsługa bardzo miła i sympatyczna. Kreplach – pierogi z mięsem wszystkim bardzo smakowały. Byliśmy zachwyceni.

Po obiedzie kierujemy się w drogę powrotną, ale jeszcze zajeżdżamy do Drohiczyna. Wstępujemy do kościoła, zwiedzamy krypty. Wchodzimy na górę zamkową i podziwiamy panoramę Bugu . Zachwyceni pięknem Wschodu o różnorodnej kulturze, z miłymi wrażeniami wracamy do Wisznic.