Seniorzy na pątniczym i turystycznym szlaku

W dniach 22-25.07.2013r. odbyła się wycieczka, w której uczestniczyły 34 osoby z Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów w Wisznicach.

I dzień: Zwiedziliśmy Święty Krzyż, najstarsze sanktuarium na ziemiach polskich, w którym przechowywane są i czczone Relikwie Krzyża Świętego. Po wysłuchaniu ciekawej prelekcji przewodniczki i otrzymanym błogosławieństwie, wyruszyliśmy do następnego sanktuarium w Częstochowie. Zakwaterowaliśmy się w Domu Pielgrzyma i po obiadokolacji wszyscy udali się do Bazyliki na Jasnej Górze na zwiedzanie i skupienie modlitewne.

II dzień: Po śniadaniu wyjechaliśmy obejrzeć

- Częstochowskie Muzeum Zapałek; jest jedynym takim czynnym muzeum w Europie oraz najstarszą tego typu fabryką w Polsce. Posiada interesujące ekspozycje w dwóch salach wystawowych oraz w działającym zakładzie produkcyjnym.

- Złoty Stok ; Kopalnia Złota. Ta wyprawa obfitowała w wiele wspaniałych atrakcji: zwiedzanie Sztolni, podziemny spływ łódką na odcinku 200m, jedyny w Polsce podziemny wodospad przepięknie podświetlony, wyjazd z kopalni tzw. Pomarańczowym Tramwajem. Następnie udaliśmy się do pomieszczeń, gdzie bite są okolicznościowe monety oraz „wylewane” sztabki złota. Niezwykłą frajdą nie tylko dla dzieci a także dla sędziwych seniorów było płukanie złota.

Pełni wspaniałych przeżyć udaliśmy się na kolację i nocleg do Gościńca „SOLAN”. Ku wielkiemu zaskoczeniu zmęczenie ustąpiło, gdy właściciel gościńca zaprosił na potańcówkę o 21.00. Na parkiecie nie zabrakło żadnego uczestnika wycieczki. Bawiono się do 23.00

III dzień: O godz.8.00 byliśmy już w pięknym

- Parku Zdrojowym w Kudowie Zdroju. Po odwiedzeniu Pijalni Wód Mineralnych i napełnieniu kubeczków wodą źródlaną udaliśmy się na spacer po parku, podziwiając bogatą, zróżnicowaną roślinność, „Teatr pod Blachą’’ miejsce wydarzeń kulturalnych i koncertów.

- Czermna: Kaplica Czaszek. Ściany i sklepienie wnętrza pokrywa ok. 3 tys. ciasno ułożonych czaszek i kości ludzkich, ofiar wojen i epidemii. Wygląd tego miejsca na każdym z nas wywarł niesamowite wrażenie.

- Wambierzyce; Sanktuarium Matki Bożej. Ogromna świątynia, do której prowadzą bardzo wysokie kamienne schodu. Wnętrze utrzymane w duchu baroku, piękne obrazy, rzeźby spośród których na szczególną uwagę zasługuje ambona. Ruchoma szopka, w której znajduje się 2 800 figur, tego 500 poruszających się , wprawiła uczestników w niezwykły zachwyt.

Po posiłku w Dąbrowej k/ Opola, odwiedziliśmy Amfiteatr – Narodowe Centrum Polskiej Piosenki w Opolu. Dzień zakończyliśmy noclegiem w Schronisku Młodzieżowym.

IV dzień : Po śniadaniu zrobionym we własnym zakresie wyruszyliśmy do:

- Piekar Śląskich na Mszę św. W naszej intencji, a potem do bardzo ciekawego Muzeum Sanktuaryjnego. Oprowadził nas ksiądz i interesująco opowiadał o zgromadzonych pamiątkach.

- Urzekło nas Muzeum Chleba i Szkoły w Radzionkowie; powstało z szacunku dla historii i z potrzeby serca. Po własnoręcznym przygotowaniu ciasta do wypieku bułeczek, przystąpiliśmy do oglądania eksponatów zbieranych przez właściciela przez wiele lat. Na koniec wszyscy usiedli w ławkach szkolnych pochodzących z lat naszego dzieciństwa. Poczuliśmy się na nowo jak uczniowie w dawnej naszej szkole.

Na dalszą drogę otrzymaliśmy upieczone już własne bułeczki.

Jeszcze obiad w restauracji „Figaro’’ i powrót do domu.

Piękno zabytków, uroki krajobrazów i wspólnie spędzone dni sprawiły, że wszyscy z wycieczki wrócili bardzo zadowoleni